Meten is weten. En doet vaak de rest vergeten.

In onze Angelsaksisch geïnspireerde bedrijfswereld regeren nog steeds de economische wetten van de 20ste eeuw. Keynes en zijn genoten bepalen de inzichten. Taylor meet en weet.

Boordtabellen, Excel files, Data analyses, helicopterviews en -tabellen. Facts en Figures. De rationele tools regeren. Sturen, groeien, beslissen, uitrollen, analyseren,... zijn de werkwoorden. Managen is de sleutel.

Heel veel bedrijven functioneren in deze sfeer. Medewerkers handelen ernaar.

Als je lang genoeg in deze biotoop verblijft wordt het een deel van je genen. Velen hebben dan ook een stilaan, voor mij, vreemde visie op professionaliteit. Professioneel zijn is...



  • Alles weten door expertise en specialisatie
  • Een oplossing geven, liefst zo snel mogelijk
  • Time is money in gedachten houden
  • Overzichten maken en beheren
  • Op elke vraag een antwoord klaar hebben
  • Mensen overtuigen met een overdosis kennis
  • Ja is de maatstaf. Nee is vrijwel niet toegelaten.
  • Een persoonlijke gedaanteverandering van zodra het bedrijf wenkt
  • En dit lijstje is helaas onmetelijk lang te maken
Om dan toch eens een professioneel woord te gebruiken. Bepalen de rationele factoren de performance alleen? Of straffer, bepalen de rationele factoren misschien vooral de effectiviteit en efficiëntie? 
Wat vind je bijgevolg van deze stelling? Performance wordt gedreven door emotionele intelligentie. Dan kunnen we een nieuw lijstje maken voor professionaliteit dat minstens een evenwaardige plaats krijgt naast het bovenstaande. Professioneel zijn is ook...:

  • Empathisch vermogen
  • Sterke drang naar de creatie van affiniteit met je medewerker, klant, collega, gesprekspartner,...
  • Actief luistervermogen
  • Projectieve communicatie kunnen doseren 
  • Steeds opnieuw een hulpvaardige, gedienstige houding zoeken in functie van de omstandigheden 
  • Kunnen omgaan met beperkingen allerlei
  • Beseffen dat tijd een relatief gegeven is
  • En gelukkig is dit lijstje eveneens allesbehalve volledig
T&C waakt erover in alle vaardigheidsopleidingen een evenwicht tussen IQ en EQ na te streven en aan te bieden. Want performance wordt minstens evenveel gedreven door EQ. 

De comfortzone wordt dan wel erg geprikkeld. Noodzakelijk om te leren. Noodzakelijk om de rationele professionele business mythes te doorprikken.

Voor velen onder ons deze pertinente oproep: "Escape From Your Own Echo Room!". 


Reacties