We omarmden
bij T&C de evaluatie tool "ROEM" vanaf de introductie. ROEM werd geïntegreerd in onze
opleidingsprojecten die in veruit de meeste gevallen langdurige blended
leertrajecten zijn. We delen hier graag onze verrassende eerste ervaringen en
de horden die we samen met onze klanten namen.
Vanuit
aanbiedersperspectief heeft ROEM voor ons een belangrijke plaats in de
architectuur van een leerproces. We meten algemene kwaliteit, we monitoren
constant inhoudelijk, sturen bij waar nodig en tegelijk bouwen we een
instrumentarium dat de ROI in kaart helpt brengen. Veel inspanningen leidden
tot nu toe tot (on)aardige verrassingen. Oei en Aha tegelijkertijd, dus. Hierna
onze vaststellingen n.a.v. drie erg verschillende opleidingsprojecten.
Evalueren is vaak nog een verplicht nummertje om derden, buiten het opleidingsproject, te behagen. ROEM doorbreekt dit.
Een klein jaar
geleden startten we een embedded opleidingstraject voor een grote groep
binnendienstmedewerkers. We spraken ook over ROEM als middel om tijdens het
traject o.a. voortgang en resultaten te meten. En te kunnen bijsturen waar en
indien nodig. Een bevraging voor nulmeting werd geïnitieerd. Groot was de
verrassing toen de opleidingsverantwoordelijke 2 weken later tijdens de eerste
klassikale sessie aan de deur stond met een smiley sheet. Na de sessie hebben
we dit aangekaart. Het mocht niet baten: ROEM werd even onderbroken want de
formulieren waren onontbeerlijk voor de subsidie van het sectorfonds. De inhoud
over-of meenemen bleek ook geen optie: de standaardformulieren waren de norm
voor de toelage. Niet om te lachen.
Los van
subsidies zien we tot op vandaag dat de derde partij ook in de eigen
organisatie aanwezig kan zijn onder de vorm van directies en zelfs direct
leidinggevenden!
Gelukkig waren
we volhardend. Vermits ROEM op heel verschillende tijdstippen in het traject
kan interveniëren, voerden we nog 2 verschillende metingen na afloop van de
actieve onderdelen van het traject. De ogen van HR begonnen te blinken: de
rapportering naar de directie kreeg plots veel meer vorm en inhoud.
Veranderen is niet makkelijk, ook als het over evalueren gaat. ROEM helpt hierbij.
Begin dit jaar
startten we een voortgezet intens blended opleidingstraject, embedded en
gespreid over 1 jaar. Een vervolg op klassikale opleidingen van 2 jaar geleden.
ROEM werd warm onthaald om meer dan één reden: hoe evalueer je anders de
opgedane kennis van 2 jaar geleden en de eraan verbonden ondertussen opgedane
ervaringen? Hoe meet je de efficiëntie van e-learning games die kennis moeten
opfrissen? Hoe evalueer je het leren op afstand met video? Met ROEM hadden we
al drie sleutelmomenten gedefinieerd en ingevuld. Dan volgde een klassikale
sessie… Tijdens de middagpauze kwam iemand van HR langs met de vraag of we op
het einde even deze formulieren wilden uitdelen en laten invullen. Van 1 tot 10
op 10… En ROEM? “Ja, maar dit formulier gebruiken wij al jàren!”
We initieerden
ROEM uiteraard vooraf. Met inhoudelijke doelstellingen. Het heeft niet lang
geduurd vooraleer men inzag dat de Likert formulieren van het huis in geen
enkel opzicht aligneerden met de leerdoelen. Geruime tijd nadien bleek ROEM
zelfs meetbare, dus opvolgbare input te leveren voor een Deel 3 in 2017!
Meten van intrinsieke kwaliteit is vaak prioritair. ROEM gaat veel verder.
Een drietal
maanden geleden startten we een opleidingsproject voor leidinggevenden in een
grote fabriek. De HR-manager was helemaal mee: ROEM als instrument werd in het
blended en embedded traject meegenomen. Sterke afspraken werden gemaakt: te
meten doelstellingen, resultaten, inhoudelijk als tijdig. Bij de tweede meting
werd dankzij ROEM zowel inhoudelijk als organisatorisch bijgestuurd. Na de
bevraging ‘enige tijd na’ stelden wij de vraag die menigeen al eerder had
gesteld op de werkvloer: wat doet de n+1 hiermee? Ook al waren ze niet betrokken
in de sessies, hen betrekken dankzij de output van ROEM om input te geven aan
ondersteuning en begeleiding was niet meteen aan de orde. De reden? Gebrek aan
tijd… Te druk in de fabriek. Zelfs geen 10 minuten? Nee. Niet echt een smiley
moment. De impact leek heel even
0/10!
Omdat ROEM op
vele momenten en ‘op tijd’ kan meten, beleefden we toch samen een momentum: de
laatste meting werd besproken op de productiemeting en creëerde meteen een
engagement bij de meestergasten om dit verder op hun beurt op te nemen met de
brigadiers. Het belang van de ondersteuning en begeleiding, mede dankzij de
inhoudelijke input van ROEM, werd onderkend. Het rendement van de investering
wordt hierdoor tot op vandaag uitermate versterkt.
70-20-10? ROI? Coachen? Ervaringen delen? Ondersteunen? Begeleiden?
Onze klanten verwelkomen ROEM. Het is ook voor hen leren evalueren, onderweg. Samen met ons. Zodat de ‘expectations’ continu worden gemanaged en de ROI in mindere of meerdere mate zichtbaar wordt.
Daarom doen we
hier een oproep. Bijna een smeekbede. Laat geen enkele opleiding nog een
alleenstaand feit zijn. Klassikaal of niet. In welke domeinen dan ook: kennis,
attitude en vaardigheden. ROEM helpt daarbij echt.
Kies
verschillende meetmomenten. Meet op verschillende plaatsen. Gebruik diverse
werkvormen. Kies voor kwalitatieve en kwantitatieve vragen.
De input van
de cursisten en n+1, … uit een organisatie is de output van ROEM. De output van
ROEM is de input voor de lerende organisatie. Verzorg deze processen op
voorhand door voldoende aandacht te geven aan de architectuur van het
leerproject. Ook op het vlak van meten en evalueren. Het is er een onderdeel
van. Geen losstaand proces.
In blended en
embedded leertrajecten hebben we immers nood aan een metende en voedende tool
om het lange termijn leer- en ervaringsproces te beheersen, te ondersteunen en
uit te dragen, net daar waar de ‘70’ zich ontwikkelt en vermenigvuldigt.
Ontwikkelen?
Opleiden? Talenten managen? Trainen? Coachen? Werkplekleren? Ervaringen en
kennis delen? Integreer ROEM-input en -output in de opleidingsarchitectuur en
in het proces van het leertraject!
Ben je blij
met tevreden deelnemers? Ben je tevreden als de n+1 nadien kan vaststellen dat
de medewerkers blij waren met de opleiding? Kan je de externe toelage
bekomen?
Beschouw toch
vooreerst het volgende: 100 – 70 - 20 = 10 op 10 indien gedragen door… ROEM.
Reacties
Een reactie posten