Het besluit eerst!
Om soft skills training van een maximale ROI te verzekeren, zetten we
best maximaal in op:
- Korte
trajecten, lees benadering door microlearning
- Een
continuïteit in het motivatieproces behouden voor transformatie van het
geleerde naar de toepassing ervan op de werkvloer, lees door middel van mobile
learning
- Alle
stappen in de ´Learning Value Chain´, lees enerzijds de juiste data
collectie en anderzijds het engagement van leidinggevenden en
management
Microlearning?
Niemand is in staat alle opgedane kennis na een opleidingsdag om te
zetten in dagelijkse praktische vaardigheden. Al jaren wordt dit elke dag
opnieuw aangetoond. Onder meer daarom werkt T&C tijdens klassikale sessies
met een Lijst van Persoonlijke Gedachten en Ideeën. De deelnemers maken
een individuele keuze en zetten deze om in 1,2 of maximaal 3 (al erg ambitieus)
actiepunten binnen een Persoonlijk Actie Plan..
En?
Het is zonde dat we voor soft skills de meeste tijd en resources blijven
inzetten in vooral voltijdse dag trainingen. Inhoudelijk reflecteren ze een
ideale wereld... Wat vaak overblijft zijn exemplarische toepassingen van
momentane leermomenten. Iedereen weet dat. Waarom handelen we er dan niet naar?
De laatste 5 jaar hebben wij alleen maar voorstellen gedaan aan onze klanten
die de inhoud reduceerde en de embedded activiteiten maximaal toevoegde.
Laat ons de inhouden verder fileren, creatief blended brengen en telkens
in de tijd gespreid de toepassing ervan embedden! 1 leerinhoud, 1
actiepunt, 1 team, 1 toepassing, 1 resultaat, 1 periode, 1 datacollectie voor
meting.
Mobile Learning?
Onafgezien welke kritiek men kan hebben op het 10/20/70 model, iedereen
erkent didactische principes zoals geleidelijkheid, herhaling, activiteit,
integratie, differentiatie en aanschouwelijkheid. En motivatie
natuurlijk! Dat de toepassing van soft skills vooral en bijna geheel op de
werkvloer dient te gebeuren impliceert minstens dat de trainer aanvankelijk als
facilitator ook daar blijft optreden. Zoveel als mogelijk. Samen met de
leidinggevende die gefaseerd groeit en deze taak overneemt.
En?
Daar wringt meestal het schoentje... Trainers komen en verdwijnen als
David Copperfield. Managers rekenen er tegelijk op dat de klassikale sessie het
nodige soelaas zal brengen. De lerende blijft vaak verweesd achter. T&C
biedt bijvoorbeeld al jaren een e-coach per mail. Die wordt tot vandaag veel te
weinig aangesproken en actief gebruikt. Waar zitten de triggers? Waar is de
motivatie? Waar is de opportuniteit?
Met de inzet van mobile learning tools kunnen we tegelijk waar en
wanneer op de werkvloer, en zelfs er buiten, aanwezig zijn. Kunnen we het delen
van ervaringen faciliteren. Wordt het mogelijk de hierboven didactische
principes voluit tegemoet te treden. Blended. Kan de trainer volop facilitator
zijn op een tandem met het betrokken management. En gefaseerd van plaats
verwisselen. Embedded.
Data collectie, meting en
engagement?
Het niveau waarop we meten en wat we het vaakst meten bij leertrajecten
heeft vaak het minst impact op de ROI: investering en input, reacties en wat
geleerd is. Wat vaak ook het makkelijkst meetbaar is. En waarbij de reacties
weliswaar een belangrijke indicator zijn of het geleerde zal toegepast
worden.
En dit is inderdaad het sleutelwoord, een belangrijk scharnierpunt:
toepassen.
En?
Wat we tegelijk ook zouden moeten meten: toepassing op de werkvloer,
impact op de business en daaruit volgend de ROI. Want de behoeften analyse met
business alignment vormt 1 proces met evaluatie en meting. T&C gebruikt al
anderhalf jaar ROEM. De gesprekken, vooraf, tijdens en na, bij het bepalen van
de business data, het betrekken van het management en de opvolging van de
toepassing en detecteren van impact, wekken nog al te vaak verraste blikken
op...
Business gerelateerde evaluatie vraagt van begin tot einde alignment,
engagement en betrokkenheid van het management en de operationeel
leidinggevenden. Zodat samen ook de dataset kan bepaald worden. En samen de
metingen kunnen uitgevoerd worden. Op basis van de gezamenlijke inspanningen
van de trainer-facilitator, de lerenden, de teams, de leidinggevenden en het
bedrijf.
Het besluit?
Dat leest u bovenaan...
Reacties
Een reactie posten